محمد رضا اصلانی مطرح کرد: نقاشی، زیبایی‌های پنهان در روزمرگی‌ها را کشف می‌کند بازگشت Back
محمد رضا اصلانی مظرح کرد:
نقاشی، زیبایی‌های پنهان در روزمرگی‌ها را کشف می‌کند
محمدرضا اصلانی، هنر را دارای زبان متفاوتی خواند و در این باره گفت: در واقع نقاشی زیبایی‌هایی را که در حجاب ‏عادت‌ها پنهان شده و ندیده‌ایم کشف می‌کند.‏
به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست نقد و بررسی فیلم‌ها در نخستین روز از آغاز به ‏کار بخش فیلم های تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمدرضا اصلانی برگزار شد و به نقد فیلم «ناقوس ها و صلیب ها» اثر لخ ماجوسکی که درباره پیتر بروگل هنرمند نقاش بود، اختصاص یافت.
در این نشست محمدرضا اصلانی فیلم «ناقوس‌ها و صلیب‌ها» را دارای لایه‌های مختلف خواند و در این باره گفت: این فیلم دارای ‏سه لایه بود که سه دوره را در خود تمثیل می‌کرد اما با توجه به اینکه تمثیل‌های پنهان در فیلم برای اغلب حاضران ‏شناخته شده هستند، من درباره نقاشی و سینما صحبت خواهم کرد.‏
او ادامه داد: ما با دو زبان در جهان خودمان مواجه هستیم که یکی کلامی است. در حقیقت زبان کلامی، جهان را در مجرد ‏آوا و صدا اختراع می کند و می زایاند؛ در واقع زبان حاصل جهان خود است.‏
این پژوهشگر و هنرپژوه تصریح کرد: اکنون بسیاری از زبان شناسان و روانشناسان این مساله را مطرح می‌کنند که زبان ‏ارجاعی به جهان نیست بلکه جهان ارجاعی به زبان است.‏
اصلانی خاطر نشان کرد: زبان بصری بازتاب چیزی است که ما با آن مواجه می‌شویم. در واقع به مثابه امری دیگر و وانمود ‏نحوی نگاه ماست زیرا نگاه ما به جهان تصویر می‌دهد و تصویر جهان را ممکن می‌سازد؛ از این وجه تصویر امری تعبیر ‏پذیر است، بنابراین بین گفتن کلمه آفتاب و دیدن آن تفاوت بنیانی وجود دارد و این دو یکدیگر را کامل می‌کنند.‏
او، زبان بصری را دارای قابلیت کشف خواند و گفت: در واقع زبان بصری کشف می‌کند. در حقیقت ما با واقعیت وجود جهان ‏رو به رو هستیم اما با آن مواجه نیستیم زیرا ما با وقوع خودمان مواجه هستیم. ‏
این پژوهشگر و مستند ساز تاکید کرد: در فیلم «ناقوس‌ها و صلیب‌ها» یک نقاش قرن 16 با یک سینماگر قرن 21 همراه ‏هستند بنابراین می‌توان گفت که سینما وجه تکامل نظری نقاشی است. در واقع نقاشی با دیدن اشیاء به انگیزه‌ای می‌رسد ‏که بر مبنای آن می‌تواند آنچه را دیده به ابژه تبدیل کند. نقاشی یک تفکر عینی است که منجر به کشف می شود.‏
اصلانی ادامه داد: در واقع نقاشی نوعی نقد از یکسو و کشف زیبایی از سوی دیگر است؛ زیبایی‌هایی که ما هر روز در ‏عادتهایمان نمی‌بینیم. در واقع نقاشی زیبایی‌هایی را که در حجاب عادت‌ها پنهان شده و ندیده‌ایم، را کشف می‌کند. ‏بنابراین می‌توان گفت که نقاشی زیبایی صرف نیست بلکه نوعی فضیلت است که در اخلاق مستقر می‌شود کما اینکه ‏بروگل نیز به صرفا نقاشی نکرده و به یک وظیفه اخلاقی پرداخته است.‏
او خاطرنشان کرد: حتی رامبراند در چهره نگاری‌هایی که داشته، صرفا به دنبال شبیه سازی نبوده و با حرکت قلمو و رنگ ‏خود توانسته اجرای صورت را که طبق عادت ما پراکنده هستند، منسجم و در یک کلیت سازمان یافته عرضه کند و ما را به ‏تامل وادارد.‏
بخش «فیلم تجسمی» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر تا یکشنبه 14 بهمن ماه همه روزه از ساعت 16 الی 22:30 ‏ادامه خواهد داشت.‏
تاریخ خبر:  1397/11/09