همراه با انتخاب آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ رشته نگارگری بازگشت Back
همراه با انتخاب آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛
عيار تذهيب در رشته نگارگري بالا بود/ 72 اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار این رشته راه یافت
آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در 2 مرحله صورت می گیرد که مرحله اولیه انتخاب آثار به پایان رسیده است و به گفته دبير رشته نگارگري از میان شاخه‌هاي مختلف هنر نگارگري، امسال آثار تذهيب درخشان تر بودند.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یک مرحله از انتخاب آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالله محرمی دبیر این رشته و مهرزمان فخار منفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی داوران این رشته به پایان رسیده است و 23 دی ماه انتخاب نهایی آثار صورت می گیرد. 
عبدالله محرمي، دبير رشته نگارگري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر درباره مرحله نخست انتخاب آثار این رشته گفت: حدود 330 اثر در این رشته به دبيرخانه رسید كه در مجموع 72 اثر براي نمايش در بخش نمايشگاه در مرحله اول انتخاب شد. برای مرحله نهایی انتخاب آثار منتظر اصل آثار هستيم. ممكن است برخي از آنها به دليل عدم مطابقت با تصوير فرستاده شده، حذف شوند.
وي افزود: اغلب شركت كنندگان در بخش نگارگري جوانها بودند. شخصا انتظار اين میزان آثار درخشان را نداشتم. البته برخي از آثار متاسفانه كپي بودند كه با نظر همه داوران و به سرعت حذف شدند و شانس حضور در نمايشگاه به آنها داده نشد.
محرمي بیان کرد: برخي از آثار رویکردی معاصر داشتند اما شرط معاصر بودن در آثار نگارگري شرط دشواري است. روي هم رفته هنرمندان معمولا زياد به شعار توجه نمي‌كنند و سعي مي‌كنند اثري را كه به نظرشان خوب است به دبيرخانه ارسال كنند. 
وی همچنين توضيح داد: تعدادي از كارها به لحاظ اجرا مدرن بودند و توجه داوران را جلب كردند. در واقع اين آثار خميرمايه هنر نگارگري را دارند و به آن پايبند هستند ولي رويكردشان در اجرا معاصر است.
دبير رشته نگارگري جشنواره تجسمي فجر همچنين گفت: مهم ترين ملاك ما در داوري اين بود كه اجرا شسته و رفته باشد، تكراري نباشد و در آن شاهد حركت رو به جلويي در هنرمند باشيم. آثار در بخش تذهيب بيشتر اين خصوصيات را داشتند. درواقع به نظر بنده عيار كارهاي بخش تذهيب بسيار بالاتر از ساير كارها بود.
رضا يساولي، یکی از داوران رشته نگارگري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر نیز در این باره گفت: در اين جشنواره كارهايي با رويكرد معاصر ديدیم اما به نظرم هنوز اين موضوع جاي كار دارد. نگارگر جوان ما پرسش هاي زيادي در اين باره دارد. آيا اگر با نگارگري برخورد انتزاعي كنيم تبديل به هنر معاصر مي شود؟ نگاه هاي معاصر در آثار رسيده بيشتر اثر را به سمت كار گرافيكي برده بود. هنر نگارگري تفاوت هاي بنيادين با هنرهاي مدرن دارد. اين هنر در زمان طولاني توليد مي شود. اگر يك نقاش يك روزه كارش را مي كشد، يك نگارگر بايد هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهيه كند و كار را به سرانجام برساند.
وی درباره ملاک های داوری نیز بیان کرد: ساخت و ساز زياد براي ما ملاك نبود. چون اين ها تكنيكي است كه هنرمند مي تواند در عرض چند ماه ياد بگيرد. در عوض تاكيد بنده روي سواد بصري هنرمند، تكنيك‌هاي اجرايي، اصول، رنگ‌ها، فرم و تركيب‌بندي بود. 
مهرزمان فخار منفرد، دیگر داور این رشته نیز درباره آثار گفت: برخي آثار ارتباطي با هنر نگارگري نداشتند و بيشتر گرافيك، تصويرسازي و نقاشي بودند. معاصر بودن نیز براي هنرمندان جوان نگارگر ما خوب تعريف نشده است و اصلي برخی كارها در اين بخش همين بود. ما بهترین کارها را با معیارهای سخت انتخاب کردیم اما تا وقتي كارها را از نزديك نبينيم نمي‌توانم قضاوت كاملي داشته باشم. 
اميرحسين قهرماني نیز که یکی از داوران رشته نگارگری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، درباره آثار و ملاک های داوری بیان کرد: به دنبال كارهاي خلاق بوديم و آنهايي را كه نوآوري داشتند براي اين مرحله انتخاب كرديم. زيرا خلاقيت برايمان مهم بود. نگرش هاي تازه اي در هنر نگارگري به وجود آمده است و نگاه جوان ها به سمت معاصر بودن رفته است. از اين نظر كارها به اهداف جشنواره هم نزديك بود. ممكن بود كه در برخي آثار نقصي در رعايت اصول ديده شود ولي به دليل خلاقيت نظر ما را جلب كند و به آن اثر اجازه دهيم به مرحله بعد برود. 
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‏برگزار می شود. در این ‏‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‏دبیری ‏اجرایی را ‏عهده دار ‏هستند.‏

 

تاریخ خبر:  1397/10/18