دبیر رشته عکاسی، مطرح کرد:‏ توجه به دستاوردهای تکنولوژی و دغدغه های انسان امروز در عکاسی/ جشنواره یازدهم دارای هوش ویژه‌ای است بازگشت Back
دبیر رشته عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کرد:‏
توجه به دستاوردهای تکنولوژی و دغدغه های انسان امروز در رشته عکاسی/ جشنواره یازدهم دارای هوش ویژه‌ای است
دبیر رشته عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: تلاش ما بر این است که حوزه‌ای از عکاسی که ‏مطابق ‏روح زمانه حرکت می‌کند و نسبت به دستاوردهای تکنولوژیک، دغدغه‌های انسانی، باورها، ‏تخیلات و اوهام ‏انسان امروز ‏بی حساسیت نیست و دغدغه‌مند است، مورد توجه قرار بگیرد.‏
به گزارش ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، کیارنگ علایی دبیر رشته عکاسی یازدهمین ‏‏جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزاری جشنواره فجر را رویدادی مهم در عرصه هنر ایران دانست و در این باره گفت: من ‏شخصاً هیچ وقت ادعا نمی‌کنم در کاری که انجام می‌دهیم، بهترین کارها جمع خواهند شد اما می‌توانم اذعان کنم که نیت و ‏همت ‏من بر ایجاد یک فضای آرمانی هنری برای عکاسی در فجر است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد. ‏اینجا و در فجر تلاش ما بر این ‏است که موجب بسط یافتن محصولاتی شویم که می‌توانند شایسته قرار گرفتن در جایگاه ‏عکاسی معاصر باشند.‏
‏ دبیر بخش عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: تلاش ما بر این است که حوزه‌ای از عکاسی که مطابق ‏روح زمانه حرکت ‏می‌کند و نسبت به دستاوردهای تکنولوژیک، دغدغه‌های انسانی، باورها، تخیلات و اوهام انسان امروز ‏بی حساسیت نیست و دغدغه‌مند است، ‏مورد توجه قرار بگیرد.‏
علایی ادامه داد: هیچ جشنواره‌ای در وسعت نبوغ و هنر عکاسان ایرانی نمی‌گنجد و همواره ظرفیت بیشتر، کار بزرگ‌تر و ‏تلاش بیشتری لازم است ‏تا استحقاق عکاسی ایران را داشته باشد.‏
وی تأکید کرد: بخش عکس جشنواره فجر از یک برآیند کلی و جهت‌گیری جامع جشنواره فجر تبعیت می‌کند، اهتمام من در ‏این دوره ساختن یک ‏اتاق شیشه‌ای است؛ فضایی که مخاطب واقعی جشنواره از ابتدا تا انتها به صورت شفاف به همه امور ‏اجرایی دسترسی و آگاهی داشته باشد، در این ‏راستا، رویکردهای بخش عکس جشنواره امسال یعنی رویکرد مستند و رویکرد ‏هنری را به صورت کاملاً واضح تبیین و منتشر کردم، کاری که در ‏جشنواره‌های دیگر به ندرت اتفاق می‌افتد و فقط به ذکر ‏کلمه مستند یا کلمه هنری اکتفا می‌شود، اما من برای بار آموزشی جشنواره و کمک به ‏ابهام‌زدایی از مفاهیمی که در این ‏سال‌ها به کرات در جشنواره‌ها به کار رفته اما به‌صورت سر جمع تعریف و چارچوبی برای آن مشخص نشده، به ‏تعریف ‏دقیق این دو رویکرد و انتشار آن پرداختم.‏
دبیر رشته عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: برای هیات داوران از میان هشت یا نه نامزدی که در ‏ذهن داشتم کوشیدم ‏به ترکیبی برسم که به روز بودن، معاصریت نگاه و تفکر، پویش نظری و حضور مستمر در فضای ‏عکاسی امروز را در این ترکیب ببینیم. ‏
علایی داوری آثار را بر اساس 10 رشته متمایز در این دوره از جشنواره مثبت خواند و گفت: تعدد رشته‌ها همیشه به پویایی ‏جشنواره کمک می‌کند، ‏تخصص‌های مختلف را وارد می‌کند و جدا از جذابیت‌های داوری هر رشته و پویایی بیشتر فجر، ‏اتفاق خوب برای مخاطبان رخ می دهد. مخاطبان ‏شاید در یک نقطه بتوانند وضعیت هنر در کشور ما را نسبت به کشورهای ‏دیگر به ویژه اروپا که جشنواره‌هایی به این وسعت برگزار می‌کند، ارزیابی ‏کنند. هر چند اینجا هدف بیشتر فرهنگ و اجتماع ‏است و لایه‌های سیاسی، اجتماعی نهفته در آن؛ اما در اکثر جشنواره‌های هم طراز اروپایی بیشتر ‏انتزاع و مسائل بیرون از ‏روزمره انسان مطرح است.‏
وی حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره را عامل مهمی برای افزایش تعاملات این گروه با هنرمندان دانست و گفت: ‏گالری‌ها همیشه جایی دور از ‏دسترس بوده‌اند و مورد سخت‌ترین قضاوت‌ها قرارگرفته‌اند بی آن که خود تقصیری در ایجاد ‏مرزی داشته باشند که سال‌ها است بین آن‌ها و ‏هنرمندان جوان‌تر و آماتور وجود دارد. هنرمندان جوان سودای ورود به ‏فضای حرفه‌ای گالری‌ها را داشته‌اند و آن‌قدر تعدادشان زیاد است و آن‌قدر ‏استعداد ناشناخته و نبوغ در نقاط مختلف ایران ‏داریم که به طرز عجیبی دیوار برایشان کم داریم.‏
دبیر رشته عکاسی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: همیشه برای من بدترین تصویر، پشت خط ماندن ‏عده‌ای است که در ‏معصومانه‌ترین نقطه عکاسی ایستاده‌اند و جایی و فضایی برای عرضه کارشان ندارند. تعامل به وجود ‏آمده میان فجر و گالری‌ها رفته رفته این مرز را ‏می‌شکند، آن تصویر نامأنوس را لطافت می‌بخشد و کمک می‌کند ارتباط‌هایی ‏خوب ایجاد شود.‏
علایی برگزاری جشنواره فجر در استان‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: من مرزی میان تهران و شهرستان‌ها نمی‌شناسم و ‏با این تصورات ‏کلیشه‌ای که همه چیز در پایتخت است مخالفم. با تقسیم هنرمندان به دو خطه پایتخت‌نشین و شهرستانی نیز ‏مخالفم. اصولاً این‌ها برچسب‌اند که ‏به دلیل اعتماد به نفس کم به اشخاص زده می‌شوند. وگرنه اگر یک هنرمندی که در ‏شهرستان زندگی می‌کند نتواند در بالاترین سطح هنرش را ‏عرضه کند قطعاً کم کاری خودش است.‏
وی افزود: یک جشنواره در سطح فجر فقط به یک چیز و همواره و در همه ادوار به همین چیز نیاز دارد و آن مطابقت با ‏زمانه خویش است. اگر ‏دوره‌ای از فجر را به خاطر دارید که عملکرد معکوسی داشته دلیلش سیاست‌ها و روش‌های سنتی و ‏عقب‌تر از زمانه بوده است. ‏
دبیر بخش عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: به طور کلی فجر یازدهم از همه تجربه‌های قبلی استفاده ‏کرده است و هوش ‏ویژه‌ای دارد، هوشی که از بالاترین فرد مسئول آن تا مدیران اجرایی‌اش در حال تزریق به بدنه این دوره ‏از جشنواره‌اند.‏
علایی خاطرنشان کرد: پر رنگ کردن اندیشه، بها دادن به ایده – در قسمت رویکرد هنری جشنواره – و اعتنا به تجربه‌های ‏غیر کلیشه‌ای و غیر ‏تکراری چیزی است که فجر یازدهم را می‌تواند متمایز کند و تلاش ما بر این است.‏
گفتنی است مهرداد افسری، بهنام صدیقی و شادی قدیریان این رشته را داوری می کنند.‏
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‏می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‏عهده دار هستند.‏
 
 
تاریخ خبر:  1397/09/24